Функції, які виконує відділ
освіти в період профілізації
Аналітична:
Ø аналіз інформації про оточуюче середовище
(макросередовище),
Ø аналіз потреб ринку праці,
Ø аналіз запитів споживачів,
Ø аналіз освітньої структури району.
Організаційна:
Ø організація мережевої взаємодії,
Ø координація діяльності об’єктів профільної мережі,
Ø організація обміну кадровими, інформаційними,
науково-технічними, навчально-методичними ресурсами,
Ø організація руху учнів.
Інформаційна:
Ø організація інформаційної роботи всередині мережі
для керівників загальноосвітніх начальних закладів, учнів, батьків, педагогів,
Ø організація рекламної діяльності: дні
відкритих дверей, відкритий мікрофон, презентація курсів, ярмарки ідей та
навчальних профілів тощо,
Ø використання засобів масової інформації,
різних видів вуличної реклами,
Ø створення інформаційно-освітньої карти
території освітнього округу для сприяння учням у виборі їхнього освітнього
маршруту.
Контрольно-діагностична:
Ø проведення моніторингу якості профільного навчання,
Ø контроль реалізації Концепції профільного навчання,
Ø стан поглибленого вивчення окремих навчальних
предметів програми повної середньої освіти,
Ø наявність умов для диференціації змісту
навчання старшокласників з широкими і гнучкими можливостями для побудови
школярами індивідуальних освітніх програм,
Ø забезпечення рівного доступу до якісної освіти
для різних категорій учнів, відповідної до здібностей, індивідуальних нахилів і
потреб,
Ø соціалізація учнів, наступність між загальною
і професійною освітою, підготовка випускників школи до засвоєння програм вищої
професійної освіти.
Прогностична:
Ø створення стратегії розвитку профільної мережі
на перспективу,
Ø прогнозування запитів споживачів на профільне
навчання,
Ø прогнозування напрямків розвитку профільної
мережі на основі результатів моніторингу допрофільного навчання.
Першочерговим завданням адміністрації школи є максимальне
озброєння педагогічного колективу теоретичними знаннями з проблем профільного
навчання, засвоєння механізмів його впровадження.
Результативність управління профільним навчанням
визначається мірою досягнення окресленої мети, якісними показниками
навчально-виховного процесу та позитивними змінами в розвитку учнів, їхньою успішною
адаптацією в соціальному середовищі.
Функції
внутрішньошкільного управління
Інформаційно-аналітична:
·
вивчення
змісту освітньої діяльності і змісту профільного навчання,
·
аналіз
стану ресурсного забезпечення профільного навчання,
·
діагностика
освітніх потреб учнів та їх батьків,
·
інформаційне
забезпечення змісту профільного навчання і управління ним.
Мотиваційно-цільова:
·
створення
моделі випускника школи у
відповідності з соціальним
замовленням,
· визначення
цілей і завдань освітньої і управлінської діяльності в умовах профільного
навчання,
· розробка
змісту діяльності всіх суб’єктів управління при організації профільного
навчання,
· забезпечення
комфортних психолого-педагогічних умов для виявлення творчих ініціатив всіма
учасниками освітнього процесу.
Планово-прогностична:
·
визначення
зон найближчого і перспективного розвитку школи в умовах профільного навчання,
·
розробка
оптимальної моделі організації профільного навчання та його науково-методичного
супроводу,
·
прогнозування
результатів освітньої і управлінської діяльності,
·
прогнозування
першочергового і перспективного ресурсного забезпечення профільного навчання.
Організаційно-виконавча:
·
розробка
навчальних планів профільного навчання і забезпечення педагогічних кадрів
необхідними для їх реалізації засобами,
·
визначення
оптимальних технологій навчання, що забезпечать ефективність освітнього
процесу,
·
забезпечення
комфортних психолого-педагогічних умов для здійснення освітнього процесу,
·
планування
та організація занять у рамках профільного навчання.
Контрольно-оцінювальна:
· діагностика результатів освітньої і
управлінської діяльності,
· оцінка результатів навчання старшокласників,
· оцінка взаємодії школи з іншими освітніми
ресурсами,
· оцінка
методичного забезпечення профільного навчання,
· оцінка результативності профільного навчання
за результатами забезпечення наступності (працевлаштування).
Регулятивно-корекційна:
·
корегування
змісту і технологій організації профільного навчання на основі результатів
підсумкової атестації учнів, результатів вступу випускників школи у вищі
навчальні заклади тощо,
·
внесення
змін в управлінську діяльність організації для профільного навчання.
У процесі управління профільним навчанням доцільно виділити
основні етапи організаційної діяльності кожного
його суб’єкта.
Механізм управління профільним навчанням
вимагає узгодженої співпраці:
·
адміністрації школи,
·
батьків, учителів, учнів, інших
учасників навчально-виховного процесу (шляхом проведення відповідної
роз’яснювальної роботи з ними),
·
забезпечення кожному учасникові
психологічної комфортності та свободи вибору.
Робота з учнями здійснюється
шляхом:
•
проведення бесід про професійні наміри, способи та умови їх
реалізації на різних етапах навчання у школі;
• організації бесід щодо свідомого
вибору учнем рівня, змісту, форм та засобів навчання;
• здійснення діагностики профільного самовизначення
учнів 8-11-х класів.
Робота з батьками передбачає:
•
проведення роз’яснювальних бесід про
вимоги чинного законодавства до профільного навчання та умов організації цього
процесу;
•
вивчення освітньої траєкторії кожної
дитини;
•
проведення зустрічей представників вищих
навчальних закладів з батьками, учнями, учителями.
Робота з педагогічними кадрами
потребує:
• ознайомлення
з нормативно-правовими та інформаційними матеріалами з питань впровадження
профільного навчання;
• вивчення
навчальних програм, затверджених Міністерством освіти і науки України, які
забезпечують спектр запропонованих послуг;
•
визначення напрямів, профілів і
відповідних груп предметів, що включаються до навчального плану;
• підготовки
вчителів до викладання предметів за вибраними профілями та курсів за вибором;
• визначення
та коригування навчальних програм, підготовка авторських варіантів творчими
вчителями;
• вивчення потреб випускників з метою надання додаткових освітніх послуг
(за потребою).
Системна робота
з усіма учасниками навчально-виховного процесу – це засіб формування спільної громадської думки щодо
важливості профільного навчання, а також спосіб демократизації управління.
Орієнтовні рекомендації
щодо розподілу функціональних обов’язків між педагогічними працівниками
загальноосвітніх навчальних закладів із питань реалізації допрофільної
підготовки та профільного навчання
У ході реалізації допрофільної підготовки та профільного навчання учнів
у загальноосвітніх навчальних закладах важливим завданням є розподіл обов’язків
між педагогічними працівниками, що беруть (братимуть) безпосередню участь в
інформуванні щодо профільного навчання, здійсненні його психолого-педагогічного
супроводу та організації навчально-виховного процесу. Якість допрофільної
підготовки і профільного навчання значною мірою залежить від чіткого розподілу,
своєчасного і якісного виконання, системного та об’єктивного контролю, прийняття
управлінських рішень. Додаткові штатні одиниці на організацію даної діяльності
не передбачені, тому у функціональні обов’язки педагогічних працівників
доцільно внести доповнення.
Директор:
·
затверджує
нормативно-правові документи загальноосвітнього навчального закладу з питань
організації й реалізації профільного навчання;
·
координує
роботу з комплектування профільних класів;
·
здійснює
загальне керівництво, координацію діяльності учасників освітнього процесу, що
реалізують профільне навчання;
·
контролює
використання ресурсів, які забезпечують профільне навчання;
·
здійснює
контроль за якістю допрофільної підготовки і профільного навчання, моніторинг
їх результативності.
Заступник директора з навчально-виховної роботи:
·
складає
навчальні плани з профільного навчання, представляє їх на затвердження (погодження) у відповідні
інстанції;
·
бере
участь у складанні річного плану роботи школи в частині планування організації
допрофільної підготовки, профільного навчання, профорієнтаційної роботи;
·
формує
банк інформації про програмне забезпечення допрофільної підготовки і
профільного навчання;
·
бере
участь у комплектуванні профільних класів;
·
організовує
апробацію навчально-методичного забезпечення викладання навчальних предметів на
базовому і профільному рівнях;
·
організовує
процес вибору учнями елективних курсів;
·
аналізує,
розробляє і коригує програми елективних курсів для учнів
8-11 класів, готує програми для
експертизи;
·
контролює
якість викладання елективних курсів;
·
коригує
плани методичної роботи педагогічного колективу з урахуванням
нормативно-правової та інформаційної бази щодо організації профільного
навчання;
·
здійснює
науково-методичний супровід допрофільної підготовки та профільного навчання;
·
надає
адресну методичну допомогу педагогам, що викладають елективні курси;
·
організовує
заходи психолого-педагогічного супроводу профільного навчання;
·
координує
діяльність вчителів-предметників з використання можливостей загальноосвітніх
предметів у профорієнтаційній роботі;
·
забезпечує
інформаційну підтримку школярів і батьків (осіб, що їх замінюють) про
загальноосвітні навчальні заклади з профільним навчанням, одержання професійної
і додаткової освіти (ознайомлення з освітньою картою області);
·
організовує
профорієнтаційну роботу, сприяє професійному самовизначенню старшокласників;
·
організовує
інформування про динамічні зміни на ринку праці регіону;
·
аналізує
діяльність педагогів, що працюють у профільних класах;
·
готує
аналітичні матеріали з питань реалізації профільного навчання;
·
здійснює
самоаналіз діяльності закладу в рамках моніторингу якості профільного навчання
в загальноосвітньому навчальному закладі;
·
вивчає і
популяризує перспективний педагогічний досвід учителів з допрофільної
підготовки і профільного навчання.
Класний
керівник:
·
організовує
учнів на участь у діагностичних заходах (вибір профілю, курсів за вибором,
моніторингу допрофільної підготовки та профільного навчання);
·
проводить
профорієнтаційну роботу;
·
готує і
проводить заходи з інформування учнів та їх батьків (осіб, що їх замінюють) з
питань профілізації;
·
супроводжує
учнів під час профорієнтаційних екскурсій;
·
організовує
школярів на створення і наповнювання учнівського портфоліо.
Вчитель-предметник:
·
забезпечує
засвоєння учнями змісту програм профільних предметів, елективних курсів;
·
розробляє
програми елективних курсів;
·
організовує
поточний і підсумковий контроль засвоєння програмних вимог з профільних
предметів та елективних курсів;
·
організовує
екскурсії та навчальну практику.
Психолог:
·
формує в
учнів вміння робити свідомий і відповідальний вибір через проведення
обов’язкових індивідуальних і групових консультацій;
·
веде
індивідуальні карти учнів, що відображають планування, результати і зауваження
по роботі з даними учнями;
·
готує
підсумкове резюме за результатами діагностики допрофільної підготовки;
·
проводить
психолого-педагогічну діагностику для виявлення можливостей і здібностей учнів;
·
визначає
професійні інтереси і нахили учнів на основі систем діагностики;
·
організовує
психолого-педагогічну підтримку в проектуванні варіантів продовження навчання у
профільних класах;
·
готує
аналітичні матеріали.
Комментариев нет:
Отправить комментарий